Schrijver: Tischa Neve en Michal Janssen.
Illustrator: Sabine Wisman.
Prijs: 18,95 euro.
ISBN: 978-90-831433-4-7
Verkrijgbaar online bij www.gezinnig.nl
Doelgroep: kinderen vanaf 4 jaar.

Emotieklets is een praktisch boek over de wereld van emoties. Vlieg samen met je kind naar de eilanden Blij, Verdrietig, Boos, Bang, Trots, Mopperig, Gespannen, Jaloers, Onzeker en Ontspannen. Onderweg leren kinderen hun eigen emoties beter kennen en begrijpen en ontdekken ze hoe ze met hun emoties om kunnen gaan. Lees samen de uitleg en voer de opdrachten uit. Klets erover en maak plannetjes. Een speels hulpmiddel voor thuis, maar ook voor leerkrachten, coaches en therapeuten.

Emotieklets is een ontzettend uitgebreid boek waarin een heleboel informatie en opdrachten te vinden zijn op het gebied van emoties. Het eerste deel is om voor te lezen en het tweede deel bevat vragen, opdrachten, tips, grapjes, weetjes en invulkaarten ingedeeld per emotie. Omgaan met emoties is lastig, zelfs wij volwassenen weten soms niet goed wat we kunnen doen als we boos of verdrietig zijn en stoppen dit gevoel dan het liefst weg of uiten het op een manier die niet altijd wenselijk is, zoals gaan schelden of schreeuwen. In dit boek staan een heleboel tips en leuke (doch zeer nuttige) opdrachten, waardoor je op een kindvriendelijke manier in gesprek kan gaan over gevoelens en emoties. Het is absoluut geen boek wat je zomaar even uitleest in één keer, maar juist een boek wat enorm fijn is om er regelmatig even bij te pakken en samen te kletsen over emoties als ouder of groepsleider of kindercoach.

Wat erg fijn is aan het boek is dat het echt bedoeld is als informatief boek en niet om in te vullen. Als je wilt kun je nog hulpkaarten op de website vinden die je kunt uitprinten om per emotie kinderen een eigen plannetje te laten maken. Je kan het boek op verschillende momenten gebruiken. Je kan het erbij pakken om in te gaan op een emotie die op dat moment opkomt bij het kind en daarop in te kunnen gaan, maar je kan ook regelmatig het boek erbij pakken om op een moment dat er geen heftige emoties spelen even samen over dit onderwerp te gaan kletsen. In het boek staan ook extra tips voor ouders en begeleiders hoe je dit het beste kunt aanpakken.

Met dit boek met wel 165 pagina's met tips en ideeën zou je vrijwel bijna (je komt een heel eind in ieder geval ;) een heel jaar lang elke dag een emotie-kwartiertje kunnen vullen om te werken aan de sociaal emotionele weerbaarheid van je kind(eren) zowel thuis als op school, als bij de kinderopvang. Iets dat ik persoonlijk absoluut een enorm waardevolle aanvulling vind op de standaard vakken die kinderen al krijgen in het basisonderwijs! Dit is dan ook meteen het grootste verschil met alle andere mooie en nuttige boeken die ik al in mijn handen heb mogen hebben gericht op kinderen leren omgaan met emoties; de hoeveelheid aan pagina's vol informatie is enorm! De opzet en illustraties van de emoties ingedeeld en uitgebeeld als eiland vind ik erg leuk en goed gekozen. Op deze manier wordt iets ongrijpbaars en onduidelijks als het hebben van een emotie toegankelijker voor kinderen en gemakkelijker om te verwoorden gemaakt.

Wil je meer weten over dit mooie en nuttige boek? Kijk dan hier: www.gezinnig.nl