Alfabet

Dat Charlotte Dematons kan illustreren bewijst ze wel weer met dit prachtige boek waarin een heleboel mooie afbeeldingen staan, gericht op de letters uit het alfabet. Hieronder een korte samenvatting van het boek en mijn review.

Titel: Alfabet
Illustrator: Charlotte Dematons
Uitgeverij: Hoogland & Van Klaveren
Prijs: 24,90 euro
ISBN: 978 90 8967 327 5
Verkrijgbaar bij de boekhandel en online.

B is van badlaken waarop een broccoli in badpak de blauwe bergen bewondert, terwijl op de bloemetjesbank een broccoli in bikini hun bloemkooltje in zijn buggy bekijkt.

T is van tandarts - een teckel - die met een tang een tand trekt van een tyrannosaurus rex, terwijl zijn toegewijde tandartsassistent - een tapir - toekijkt.

Alle letters van het alfabet en hun oneindige mogelijkheden vind je in dit prachtige boek vol verrassende vondsten. Iedere pagina is een weergaloos zoek- en ontdekfeest.

Probeer in de tekeningen ook de letters zelf te vinden, voor de dief ermee vandoor gaat! Zie je welk voorwerp hij van bijna elke bladzijde meeneemt?

Dat Charlotte Dematons kan illustreren bewijst ze wel weer met dit prachtige boek! Een schrijver is er niet aan te pas gekomen, ofwel er staat geen tekst in dit boek, maar dat is dan ook helemaal niet nodig. Dit boek bestaat uit 26 dubbele pagina's die de illustrator vol heeft getekend met alles wat begint met één bepaalde letter. Zo zie je op de pagina's met de letter P een pandabeer, poppenkast, pen, parachute, panfluit, etc. Verzin het maar en het staat erin. Van eenvoudige woorden als een aap tot aronskelk of astronaut. Ook voor volwassenen is het een uitdaging om alle afbeeldingen te kunnen benoemen, maar daar is gelukkig aan gedacht want op de website en in de bijbehorende app van het boek kun je precies vinden welke dingen staan afgebeeld. Je kunt dit boek goed gebruiken als je kinderen bezig zijn met de letters leren kennen. Het is ontzettend leuk om samen met je eigen kindjes dit boek te bekijken en de afbeeldingen per letter te benoemen, maar ook als kleuterjuf is dit een supermooi en bruikbaar boek! Ook voor opa's en oma's is dit mooie platenboek een aanrader!

Volgens mij is dit boek uniek in zijn soort. Ik ken geen enkel ander boek dat zoveel mooie tekeningen kent gericht op de letters van het alfabet. Het is dan ook zeker een boek dat iedere juf of ouder die kinderen heeft die bezig zijn met de letters leren kennen in huis zou moeten hebben. Zelf kijk ik met mijn kindjes van bijna 4 en 6 jaar er regelmatig in en zijn we er zo een uur zoet mee. We benoemen dan om de beurt iets dat we zien afgebeeld staan op die bladzijde met de bijpassende letter. Ook is de uitdaging om de letterdief en de letter op de bladzijde te vinden. Achteraan in het boek staan ook voorwerpen die je in het boek terug kunt vinden afgebeeld. Onderaan dit blog zal ik enkele voorbeelden geven van wat je allemaal nog meer zou kunnen doen met dit boek.

Op de website van het boek en in de bijbehorende app die je kunt gebruiken, staan alle woorden benoemd die bij de afbeelding horen. Door ook woorden te benoemen die de kinderen nog niet kennen, wordt de woordenschat uitgebreid en leren kinderen nieuwe woorden kennen. Je kan ook het boek als zoekboek gebruiken door eerst zelf wat woorden op te zoeken en dan de kinderen deze te laten vinden op de bijbehorende pagina. Je kan ook het boek interactief maken door per letter eerst de afbeeldingen te bekijken en daarna op een post-it de letter te schrijven en het kind iets te laten zoeken wat in de kamer staat met die letter. Zoals, zie foto, de E van etui, de B van beer, de T van tas, etc.

Iets wat misschien wat minder handig is aan het boek is dat bij de i de ijsbeer (dus met de klank ij en niet puur de i) afgebeeld staat en dus niet altijd de pure klank die wordt aangeleerd op school wordt gevolgd, maar persoonlijk vind ik het zo'n mooi en nuttig boek dat dit niet opweegt tegen alle voordelen! Zelf zou ik het ook handig hebben gevonden als er een grotere afbeelding van de letter die bij de afbeeldingen hoort in had gestaan, zodat de letterherkenning ook duidelijk erin verwerkt was geweest, maar ik blijf erbij dat het zeker het kopen waard is! Dit boek kun je uren zoet mee zijn en je blijft steeds nieuwe dingen ontdekken!

Nog even de tips op een rijtje:

-Zoek de letter, de letterdief of de dingen die hij gepikt heeft en afgebeeld staan achter in het boek.

-Gebruik het boek bij het om de beurt een afbeelding benoemen met de bijbehorende letter.