Schrijver: An Swerts.
Illustraties: Eline van Lindenhuizen.
Uitgeverij: Clavis.
Prijs: 16,95 euro.
ISBN: 978 90 448 3849 7
Doelgroep: kinderen vanaf 6 jaar.

Opa herinnert zich veel dingen van zijn kindertijd nog goed. Maar verder vergeet hij steeds meer. Ook woorden en wat ze betekenen. Dat komt door opa's ziekte, legt oma aan Katrientje uit. Samen genieten ze nog zoveel mogelijk. En Katrientje helpt haar opa zo goed als ze kan. Ze is dan ook zijn lieve meid...

Een ontroerend en herkenbaar verhaal over (jong)dementie. Met achteraan achtergrondinformatie, een interview met een expert en getuigenissen van mensen met dementie en hun partners. Voor kinderen vanaf 6 jaar.

Dit boek komt uit de serie: Pleister van uitgeverij Clavis. Ieder kind is uniek. In sommige gezinnen wordt iemand ziek. In andere families is ooit iets vervelends gebeurd. En soms is het huishouden gewoon zelf een beetje anders. Pleister maakt al die gevoelige onderwerpen bespreekbaar. Deze boeken bevatten een warm verhaal, een spelletje en een versje of liedje op kindermaat. Maar ook een informatieve bijlage voor volwassenen, met een aangrijpende getuigenis of een interview met een Pleister-expert. Op die manier nodigt Pleister uit tot praten met en begrip krijgen voor elkaar. Want hoe moeilijk sommige dingen ook zijn, een Pleister helpt altijd.

Dit is een erg mooi en waardevol boek als een kind te maken krijgt met iemand die dementie heeft of krijgt. Zowel voor ouders als leerkrachten en therapeuten is dit boek op dat moment een goede manier om deze ziekte bespreekbaar te maken. Op een speelse en kinderlijke manier komen herkenbare dingen aan de orde zoals onderzoeken in het ziekenhuis en het vergeten van dingen.

Dit boek is een erg compleet geheel! Het bevat een verhaal voor kinderen met prenten erbij die je kan voorlezen aan de kinderen, maar achterin het boek staat ook informatie voor volwassenen over wat dementie precies inhoudt. Ook staan er leuke spelletjes in die je met de kinderen samen kunt doen zoals opa helpen de weg te vinden naar de zee, want die is hij even vergeten.

Wat mooi is aan dit boek is dat er ook aandacht wordt besteed aan de emoties die erbij komen kijken als iemand ziek wordt. Het wachten op de uitslag van de hersenscan is spannend en oma is verdrietig als ze verteld wat de dokter heeft gezegd. Ze genieten van leuke dingen doen, zoals samen naar de zee gaan, maar ook de lastige dingen worden in dit boek bespreekbaar gemaakt. Zo bespreekt opa met Katrientje wat hij moet doen als hij haar naam vergeet. Samen met zijn kleindochter spreekt hij uiteindelijk af dat hij haar dan wel kleine meid mag noemen. Al met al een erg mooi en ontroerend boek over leven en ziek zijn, in dit geval de ziekte dementie die duidelijk gemaakt wordt. Als HSP-er met een oudere vader krijg ik er elke keer weer kippenvel van.

Wil je meer weten over dit mooie boek? Kijk dan hier: www.clavisbooks.com/book/lieve-meid