Schrijver: Isabelle Filliozat, Virginie Limousin, Eric Veillé.
Uitgeverij: Deltas
Prijs: 9,95 euro.
ISBN: 978 90 447 5226 7
Doelgroep: kinderen vanaf 5 jaar.

Heb je soms zin om alles stuk te maken? Je beste vriend(in) te knuffelen? Het op een lopen te zetten? Even te huilen? In de lucht te springen van plezier?

Ja? Wel. Dat is een heel normale uiting van je emoties. Open snel dit boek. Dan leer je er alles over! Het staat boordevol opdrachten om jouw emoties te leren kennen, herkennen en benoemen: woede, blijdschap, liefde, angst... Door te tekenen en te kleuren leer je ze beter te begrijpen en ga je beter in je vel zitten!

Met een infoboekje voor de ouders.

Wat een mooi en leerzaam doeboek over emoties is dit! Het is enorm goed te gebruiken bij kinderen vanaf 5 jaar. Regelmatig neem ik even de tijd om samen met mijn zoon van 6 jaar een paar bladzijden uit dit boek te behandelen. Dit zorgt ervoor dat we echt even quality-time samen hebben en praten over zo'n ontzettend belangrijk onderwerp: je emoties! Je kan dit doeboek vol met leuke spelletjes en teken-opdrachten goed gebruiken als ouder, maar ook als leerkracht op school of als therapeut of gastouder. Uiteraard kan het kind ook zelf ermee aan de slag als het wat ouder is, maar het geeft juist zo'n mooie opening om samen over emoties te praten dat mijn advies zou zijn om het juist samen met een kind of een groepje kinderen te doen.

Zelf ben ik nog niet eerder een doeboek gericht op emoties tegengekomen, jij wel? Mijn kast ligt inmiddels vol met mooie kinderboeken over emoties, maar het verschil is dat in dit doeboek kinderen lekker hun eigen gang mogen gaan. Wat natuurlijk echt een enorm pluspunt is. De bedoeling is dan ook om het boek niet alleen maar voor te lezen, maar de kinderen erin te laten tekenen en schrijven. Het doeboek staat vol met leerzame spelletjes over emoties en leuke creatieve opdrachten. Dit boek is een erg mooie combinatie van leerzaam en tegelijkertijd erg leuk. Het boek is voor alle kinderen die meer willen leren over emoties nuttig, maar zeker voor kinderen die hooggevoelig zijn of bijvoorbeeld autisme of adhd hebben. Ook voor therapeuten en ouders is dit daarom een mooi doeboek om mee aan de slag te gaan!

Achter in het boek staat nog een stuk met meer informatie en tips voor ouders hoe je kinderen kan begeleiden in het omgaan met hun emoties. Het hele boek is geschreven door een psychotherapeute en een gezinscoach, dus er staat stiekem een heleboel nuttige en leerzame informatie in, ondanks dat het dus een erg leuk en speels opgezet doeboek is. Zonder dat het droge informatie wordt, staat er zelfs in beschreven wat Dopamine en Oxytocine (gelukshormoon) is en wat het doet in je lichaam. Ook wordt er aandacht besteed aan de connectie tussen emoties en gedachten wat kinderen meer zicht geeft op hoe emoties ontstaan. Uiteindelijk kan dit voor meer begrip en herkenning zorgen voor wat er nu eigenlijk allemaal gebeurd als je boos, bang of verdrietig bent en dat maakt kinderen weerbaarder!

Wil je meer weten over dit mooie en nuttige boek? Kijk dan hier: www.bol.com/nl/nl/p/mijn-emoties/9200000098562984/