Illustrator: Marijn van der Wateren.
Uitgeverij: Clavis.
Prijs: 17,95 euro.
ISBN: 978 90 448 5005 5
Verkrijgbaar bij de boekhandel en online.
Doelgroep: kinderen vanaf 5 jaar.

Eri de egel is niet blij met zichzelf. Hij heeft scherpe stekels, en daardoor blijft iedereen uit zijn buurt, denkt hij. Was hij maar een eenhoorn... Met zo'n magisch dier wil iedereen toch wel vrienden zijn? Maar dan komt Eri erachter dat de andere dieren hem leuk vinden om wie hij is.

Een bijzonder prentenboek over ontdekken wie je bent en wat je kunt. Voor egeltjes en eenhoorns vanaf 5 jaar.

Eri wil een eenhoorn zijn is een mooi en leuk boek om voor te lezen aan kinderen als moeder of vader, maar zeker ook als leerkracht of groepsleider. Aan de hand van dit prentenboek kun je verder praten over verschillende onderwerpen als vriendschap, jezelf mogen zijn en je vergelijken met anderen. Het is ook leuk om na het boek de kinderen elkaar eens complimenten te laten geven net zoals de vrienden van Eri in het boek doen. Dit kan natuurlijk verbaal, maar je kan ook een blaadje de klas door laten gaan met de namen van de kinderen waarop de andere kinderen iets positiefs over deze persoon dienen neer te zetten. Erg goed voor hun zelfvertrouwen om eens te kunnen zien wat voor leuke dingen anderen over hun te zeggen hebben. Deze opdracht sluit goed aan bij dit boek.

Tegenwoordig is jezelf vergelijken met anderen of beter willen zijn dan wie je denkt te zijn een onderwerp dat erg belangrijk is. Met de komst van social media en het tijdperk waarin kinderen tegenwoordig opgroeien is dit mooie kinderboek dan ook erg nuttig en goed toepasbaar. Het sluit goed aan bij de belevingswereld van kinderen die nog erg fantasierijk is en de onzekerheid van jezelf mogen zijn waar veel kinderen mee worstelen. Op eenvoudige wijze kun je door dit boek voor te lezen aan kinderen ingaan op deze onderwerpen. Eri is een prachtig voorbeeld van jezelf vergelijken, onzeker zijn en uiteindelijk erachter komen dat je vrienden je goed vinden zoals je bent.

De kleurige prenten en herhalende teksten maken het boek leuk en aantrekkelijk voor kinderen en een prettig boek om eens uit de kast te pakken en regelmatig voor te lezen. Als kindercoach is dit een mooi boek om te gebruiken en verder over te praten, maar ook als je totaal geen ervaring hebt in het begeleiden van kinderen op sociaal emotioneel gebied is dit een ontzettend goed toegankelijk boek dat elke volwassenen kan gebruiken om duidelijk te maken dat je goed bent zoals je bent. Het boek spreekt voldoende voor zich om deze boodschap duidelijk te maken. Een aanrader dus!

Wil je meer weten over dit mooie en nuttige boek? Kijk dan hier: