Schrijver: Pauline Oud.
Uitgeverij: Clavis.
Prijs: 15,95 euro.
ISBN: 978 90 448 3767 4
Verkrijgbaar bij de boekhandel en online.
Doelgroep: kinderen vanaf 3 jaar.

Noa wordt grote zus. Er zit een baby in haar mama's buik. Maar hoe komt de baby in mama's buik? Hoe groeit de baby? Wanneer komt de baby uit mama's buik? En hoe gaat dat dan? Aan de hand van korte, herkenbare situatieschetsen en interessante weetjes worden alle vragen van kinderen beantwoord.

Een heldere en interactieve eerste kennismaking met het lichaam, baby's en voortplanting. De eerste seksuele voorlichting voor kinderen vanaf 3 jaar.

Dit boek komt uit de serie: Kriebels in je buik van uitgeverij Clavis. Ook kinderen hebben vaak kriebels in hun buik. Als ze hun eigen lichaam leren kennen, als ze voor het eerst verliefd worden, of als ze intimiteit en seksualiteit ontdekken. Dat is heel natuurlijk. Kriebels in je buik maakt al deze stappen bespreekbaar, met op maat gemaakte boeken voor verschillende leeftijden. Kinderen groeien op, en Kriebels in je buik groeit met hen mee. Wat een fijn gevoel.

Dit boek geeft uitgebreid antwoord op een heleboel vragen die jonge kinderen kunnen hebben op het gebied van baby's krijgen. Zowel voor ouders als leerkrachten op school die kinderen meer kennis willen laten opdoen op het gebied van seksuele voorlichting is dit een zeer geschikt en interessant boek. Maar ook voor kinderen die een broertje of zusjes krijgen is dit een goede voorbereiding op de gezinsuitbreiding.

Wat mij vooral opvalt, is dat het echt een ontzettend uitgebreid boek is. Je leest het dan ook niet eventjes achter elkaar uit, maar kunt beter het boek meerdere keren erbij pakken om verder te praten over dit onderwerp. Het voordeel daarvan is dat eigenlijk alle verschillende onderwerpen met betrekking tot de vraag waar baby's vandaan komen wel aan bod komen. Van hoe tijdens het vrijen de zaadjes in de buik van de mama de eicel proberen te bevruchten tot hoe lang en groot een baby in de buik van de mama groeit. Van wat adoptie is of hoe het kan dat sommige kindjes twee papa's hebben tot welke spulletjes een baby nodig heeft als hij/zij geboren is.

Op de linker pagina staat meestal een verhaaltje waarin op een kinderlijke manier een situatie geschetst wordt die voor veel ouders en kinderen herkenbaar is. Bij de vraag hoe kindjes dan in de buik komen van de mama, benoemd Luuk bijvoorbeeld dat hij denkt dat dit gebeurt door te opereren. Door deze speelse verhaaltjes is het een prettig boek om te gebruiken. Op de rechter pagina staat vaak de informatie en wordt, onder andere, uitgelegd dat niemand eigenlijk echt precies weet wanneer de baby geboren wordt en wat te vroeg geboren worden inhoudt of waarom baby's huilen. Door de combinatie met de speelse verhaaltjes is dit een erg informatief, maar ook leuk boek om aan jonge kinderen voor te lezen.  Achter in het boek staan verschillende spelletjes die het boek interactief maken, zoals een zoek-de-verschillenpagina.

Wil je meer weten over dit mooie en nuttige boek? Kijk dan hier: www.paulineoud.nl/waar-komen-baby-s-vandaan

Het belang van seksuele voorlichting aan kleuters

“Mama hoe komt een baby in de buik?” “Waarom heeft papa een piemel en jij niet?” Schaamteloos kunnen kleuters de meest uiteenlopende vragen bij je neerleggen als ouder. Juist doordat kleuters nog heel open en geïnteresseerd zijn, is dit een goede leeftijd om over dit onderwerp te beginnen! Door open en eerlijk antwoord te geven op deze vragen leert je kind wat normaal en, nog belangrijker eigenlijk, wat NIET normaal is. Door dit onderwerp bespreekbaar te maken leert je kindje waar de grenzen liggen en, dat als er ooit iets is, hij/zij naar jou toe kan komen over dit onderwerp. Kinderboeken kunnen helpen met dit soort onderwerpen op een leuke manier bespreekbaar te maken. Wist je dat 1 op de 3 kinderen in Nederland slachtoffer is van seksueel geweld? (Bron: oudersvannu) Juist daarom is het zo belangrijk dat kinderen al op jonge leeftijd weten wat wel en niet normaal is en naar je toe durven te komen als er iets is!