Smaakspoken

Het kinderboek Smaakspoken is een sprookjesachtig verhaal over de 7 verschillende smaken die in de vorm van kleurrijke figuren op bezoek komen bij het meisje Puck die erg graag goed wil leren proeven. Hieronder een korte samenvatting van het verhaal en mijn review.

Titel: Smaakspoken.
Schrijver: Daan Faber.
Uitgeverij: Volt.
Prijs: 15,99 euro.
ISBN: 978 90 214 1876 6

Het geheim van de zeven smaken

Puck is negen jaar en woont samen met haar vader, chef Maro, boven zijn populaire restaurant. Na het overlijden van haar moeder leven ze er nu met zijn tweetjes. Puck mist haar moeder verschrikkelijk en haar vader is altijd druk aan het werk. Ze wil niets liever dan hem helpen, maar hij vindt haar nog te jong, want 'goed proeven moet je leren'.

Als ze op een avond dit verdriet deelt met haar kat, komt de eerste van de zeven Smaakspoken op bezoek. Deze kleurrijke figuren -zout, pittig, zuur, vet, umami, bitter en zoet- ontvoeren Puck naar hun werelden. Ze leren haar daar alles over hun unieke krachten. Maar kunnen zij Puck zo goed leren proeven, dat ze Maro eindelijk mag helpen in de keuken?

Toen ik plotseling een berichtje kreeg van de schrijver van dit boek wist ik niet zo goed wat ik moest verwachten. Het is geen kookboek, maar dus een verhaal over de 7 verschillende smaken. De recencies op google waren positief dus zei ik: stuur maar op. Ik moet eerlijk bekennen dat ik echt blij verrast ben. Wat een ontzettend leuk en mooi boek! Meteen toen ik het kreeg kon ik niet stoppen met lezen. Dit boek is dan ook erg leuk om zelf te lezen vanaf een jaar of 8 voor kinderen. Er zitten kleine stukjes Engels in dus misschien dat ze eventjes wat hulp nodig hebben her en der, maar ook zonder hulp is het verhaal goed te volgen. Daarnaast is het een ontzettend leuk boek om voor te lezen aan jongere kinderen!

Vroeger als kinderwerker draaide ik naast een heleboel andere activiteiten ook kinderkookclubjes. Een van de uitdagingen vond ik altijd om de kinderen nieuwe dingen te laten proeven van koriander tot puntpaprika (juf dat ga ik echt niet eten dat is heel pittig...haha nee hoor!) en van kardemon in de cupcakes tot munt in je thee. Er valt zoveel te ontdekken op het gebied van eten en proeven. Dit boek heeft mij opnieuw geïnspireerd om ook met mijn eigen kindjes van bijna 4 en 6 jaar kennis te gaan maken met de verschillende smaken! Naast dat het gewoon een heel erg leuk sprookjesachtig verhaal is van Puck die allemaal verschillende bijzondere figuren (de Smaakspoken) tegenkomt en het mooie illustraties bevat, is het erg leuk om ook echt iets te doen met het boek.

Bij het hoofdstuk over zout hebben we allemaal een klein beetje zout geproefd. Los is dat natuurlijk helemaal niet lekker, maar doe het eens op een tomaatje bijvoorbeeld. Zout zit in bijna alles wat je eet, zelfs in zoete dingen zoals cake en koekjes, omdat het anders geen smaak heeft. Proef bijvoorbeeld maar eens zoutloos brood. Daarna bij het hoofdstuk over pittig namen we de pot sambal van papa, waar we ondanks de angstige blikken van mijn kindjes met een satéprikkertje een ieniemienie beetje van geproefd hebben. Ja dat is pittig! Snel een slok melk erachteraan. Op naar het hoofdstuk over zuur, waarbij we een citroen gaan proeven. Voel je op je tong al waar die smaakpapillen zitten? Grappig hé?

Recensies

'Het kinderboek dat mijn kinderen wél aan het proeven heeft gekregen. Dat is mij tien jaar lang niet gelukt.'Jochem Myjer.
'Een verrukkelijk mooi boek dat zelfs ik (nooit volwassen geworden) heb verslonden!' Yvette van Boven.