Schrijver: Dr. Karin Middelburg en Philippine van der Goes.
Illustrator: Agnes Loonstra
Uitgeverij: Snor.
Prijs:  16,99 euro.
ISBN: 978 946 314 115 4
Doelgroep: kinderen vanaf 5 jaar.

Maar hoe dan?! helpt je om antwoord te geven op nieuwsgierige kindervragen als: 'Hoe worden baby's gemaakt?' en 'Hoe is het om verliefd te zijn?' Met onderwerpen als lichamelijke verschillen, diversiteit, verliefdheid, vrijen, zwangerschap en verschillende familiesamenstellingen. Vol geinige weetjes, interactieve doe-tips en doordenkvragen.

Dr. Karin Middelburg is gynaecoloog. Philippine van der Goes is coach bij ziekt. Allebei moeders van jonge kinderen schreven ze wat ze zelf misten: een eerlijk en divers voorleesboek mét humor.

Dit boek geeft uitgebreid antwoord op  vragen die kinderen kunnen hebben op het gebied van baby's krijgen, verliefd zijn en hun lichaam. Zowel voor ouders als leerkrachten op school die kinderen meer kennis willen laten opdoen op het gebied van seksuele voorlichting is dit een zeer geschikt en interessant boek vol met leuke opdrachten. Dit boek richt zich op kinderen vanaf 5 jaar en bevat absoluut een heleboel nuttige informatie voor deze doelgroep.

In dit informatieve en mooie boek komen de onderwerpen verliefd zijn, het lichaam, vrijen, baby's maken, zwangerschap, geboorte en gezin uitgebreid aan bod. Het is erg geschikt om kinderen voorlichting te geven. Het boek is lekker duidelijk en bevat  een goede basiskennis aan biologie, zoals hoe je er aan de onderkant uitziet en wat een baarmoeder is en een zaadleider. Daarnaast staan er leuke opdrachten in die voor een flinke dosis humor kunnen zorgen en geschikt zijn voor ouders die niet al te preuts aangelegd zijn, zoals het onderzoeken van hoe je er van beneden uitziet of het staand plassen voor een meisje en gebruik maken van een met aluminiumfolie omwikkeld wc-rolletje.

Als leerkracht zijn deze opdrachten misschien minder geschikt om te doen, maar ook voor deze doelgroep staat er absoluut voldoende overige informatie in het boek die erg nuttig en goed bruikbaar is. Naast alle informatie wordt er ook aandacht besteed in het boek aan het feit dat sommige plekken op je lichaam privé zijn en niet zomaar mogen worden aangeraakt door iemand. De opdracht gericht op hoe je nee kan zeggen die hierbij vermeld staat is zowel voor ouders als leerkrachten zeer nuttig om te behandelen met kinderen. Al met al is het een erg nuttig en leuk boek waardoor je met kinderen vanaf 5 jaar op een grappige en kindvriendelijke manier eigenlijk alles op het gebied van seksuele voorlichting bespreekbaar kunt maken!

Het belang van seksuele voorlichting aan kleuters

“Mama hoe komt een baby in de buik?” “Waarom heeft papa een piemel en jij niet?” Schaamteloos kunnen kleuters de meest uiteenlopende vragen bij je neerleggen als ouder. Juist doordat kleuters nog heel open en geïnteresseerd zijn, is dit een goede leeftijd om over dit onderwerp te beginnen! Door open en eerlijk antwoord te geven op deze vragen leert je kind wat normaal en, nog belangrijker eigenlijk, wat NIET normaal is. Door dit onderwerp bespreekbaar te maken leert je kindje waar de grenzen liggen en, dat als er ooit iets is, hij/zij naar jou toe kan komen over dit onderwerp. Kinderboeken kunnen helpen met dit soort onderwerpen op een leuke manier bespreekbaar te maken. Wist je dat 1 op de 3 kinderen in Nederland slachtoffer is van seksueel geweld? (Bron: oudersvannu) Juist daarom is het zo belangrijk dat kinderen al op jonge leeftijd weten wat wel en niet normaal is en naar je toe durven te komen als er iets is!