Help! Een verrassing!

Het kinderboek 'Help! Een verrassing!' staat vol met prachtige illustraties en maakt op een kindvriendelijke manier onderwerpen bespreekbaar als bang zijn, ergens tegenop zien en piekeren. Hieronder een korte samenvatting van het verhaal en mijn review.

Titel: Help! Een verrassing!
Schrijver: Miriam Bos.
Uitgeverij: Lemniscaat.
Prijs: 14,99 euro.
ISBN: 978 90 477 1383 8
Doelgroep: kinderen vanaf 4 jaar.

Help! Suusje Eekhoorn heeft een verrassing voor August de Vos. Maar August houdt helemaal niet van verrassingen. Wat zou Suus van plan zijn? Komt dat wel goed?

Een verrassing krijgen is natuurlijk leuk, maar kan ook voor spanning zorgen. Dit mooie kinderboek vol met prachtige illustraties gaat over een vos en een eekhoorn die met elkaar bevriend zijn. De eekhoorn heeft een verrassing voor de vos, die dat echt heel erg spannend vindt. Vos houdt namelijk niet zo van drukke dingen doen en eekhoorn daarentegen wel. Aan de hand van dit mooie boek kun je op een kindvriendelijke manier belangrijke onderwerpen bespreekbaar maken, zoals je zorgen maken, ergens tegenop zien of piekeren. Al met al een erg nuttig en prachtig geïllustreerd kinderboek over thema’s als vriendschap, veiligheid en vertrouwen hebben. Een dikke aanrader voor kinderen vanaf 4 jaar oud!

Buiten het feit dat dit kinderboek echt ontzettend mooie illustraties bevat, maakt het belangrijke onderwerpen bespreekbaar, namelijk: ergens tegenop zien en piekeren. We kennen allemaal wel een heleboel mooie boeken over bang zijn voor monsters onder je bed, maar dit boek speelt iets verfijnder in op de emotie angst. Je kan namelijk ook bang zijn voor iets nieuws, opzien tegen een verrassing, of bijvoorbeeld een uitstapje of feestje. Je kan hierbij denken aan van alles, van een Sinterklaas- of verjaardagsfeest tot een schoolreisje, of voor het eerst naar school of een nieuwe klas gaan. Dit zijn allemaal voorbeelden van angst die te maken hebben met onvoorspelbaarheid en je veilig voelen. Dit boek kan je inzetten voor dit soort gebeurtenissen en de gedachten die je voorafgaand hieraan hebt bespreekbaar maken.

Hoe heftig je een emotie ervaart heeft te maken met welke gedachten je hebt. Door dit boek goed te gebruiken kun je kinderen zich hiervan bewust maken en tips geven hoe ze zichzelf zouden kunnen afleiden op een moment dat ze merken dat ze gaan piekeren. Maar ook zonder daar expliciet de aandacht op te richten is dit een herkenbaar en erg mooi en nuttig kinderboek voor een heleboel kinderen dat goed dagelijks gebruikt kan worden. Het is goed bruikbaar als juf of meester in een kleuterklas, maar ook leuk voor ouders om voor te lezen. Ook voor kinderen die gevoeliger zijn of angstiger dan gemiddeld (en bijvoorbeeld begeleid worden door een kindercoach) zal dit een erg nuttig boek zijn.

Wil je meer weten over dit mooie en nuttige boek? Kijk dan hier: www.bol.com/nl/nl/p/help-een-verrassing/9300000064090891/