Miss Julia Star presents Het cadeau

Miss Julia Star presents Het cadeau is een erg leuk boekje over een meisje dat alles krijgt van haar ouders op één zeer belangrijk iets na: aandacht! Hieronder een korte samenvatting van het verhaal en mijn review.

Titel: Miss Julia Star presents Het cadeau.
Schrijver: Marjolein van der Sluis.
Uitgeverij: Boekscout.
Prijs: 15,50 euro.
ISBN: 978 94 645 0494 1
Verkrijgbaar online bij www.boekscout.nl
Doelgroep: kinderen vanaf 4 jaar.

Heb jij weleens een cadeau gekregen voor je verjaardag waar je helemaal niet blij mee was? Vast wel! Dit overkomt de hoofdpersonage in dit boek, Mandy uit Hollywood Hills, ook. Zij voelt zich alleen omdat haar ouders vaak in het buitenland zijn voor werk. Via de computer bestellen haar ouders allerlei cadeautjes voor haar. Maar daar is ze niet blij mee. Voor haar tiende verjaardag heeft ze maar één wens: een mooie witte pony waar ze op kan rijden en mee kan knuffelen. Tot haar grote verbazing wordt er op haar verjaardag een pony afgeleverd. Het is echter niet het droompaardje wat ze verwachtte. Wil je weten hoe dit verhaal verder gaat en heb je zin in een feestje? Lees dan gauw dit boek!

Dit leuke kinderboekje is gaat over een zeer belangrijk onderwerp, namelijk liefde en aandacht krijgen. Het meisje Mandy krijgt alles wat ze wil, van een petting zoo op haar verjaardagsfeest tot een springkussen. Toch is ze onaardig en niet gelukkig. Ze mist haar ouders die altijd op reis zijn. Dan krijgt ze voor haar verjaardag van de butler een prachtig cadeau: een pony. Deze blijkt totaal niet te zijn wat ze wilde en verwacht had, maar kan haar stiekem eigenlijk precies geven wat ze nodig heeft: knuffels en iemand om mee te praten. Het is een leuk boek om met (jonge) kinderen in gesprek te gaan over de dingen die belangrijk zijn in het leven. Zijn dit spullen en alles krijgen wat je maar wilt? Of is er iets dat eigenlijk veel belangrijker en waardevoller (ookal is het niet te koop met centjes) is dan dat?

Dit boek weet op een leuke, kindvriendelijke manier het onderwerp materialisme bespreekbaar te maken. Het feit dat alles krijgen van de hele wereld toch echt niet gelukkig maakt. De platen zijn mooi en de tekst is goed toegankelijk voor de leeftijd. Achterin het boekje staan vragen die je kunt stellen om het gesprek op gang te krijgen.

De combinatie van dit onderwerp in de vorm van een soort sprookje met een pratende pony is erg leuk vormgegeven. Het maakt het onderwerp eenzaamheid en verdrietig zijn bespreekbaar. Ook is het goed om eens door te praten over waar kinderen nu eigenlijk blij van worden of verdrietig. Een aanrader om aan (jonge) kinderen uit voor te lezen en deze onderwerpen te bespreken!