Schrijver: Abigail Wheatley.
Illustraties: Nancy Leschnikoff.
Uitgeverij: Deltas.
Prijs: 19,99 euro.
ISBN: 978-90-447-3880-3.
Doelgroep: kinderen vanaf 6 jaar.

Heerlijke lasagne, verrukkelijke gegrilde groentespiesjes, een jammie rijstschotel, ... De recepten van deze en een heleboel andere gerechten staan in dit grote kookboek voor kinderen. Heb je interesse voor koken en wil je graag aan de slag in de keuken? Sla dan snel dit boek open en kies een van de vele recepten om van te smullen. Ze zijn allemaal stap voor stap uitgelegd en geïllustreerd met duidelijke foto's en tekeningen. Bovendien staan er in dit boek een heleboel basistechnieken uitgelegd en tips om recepten op een creatieve manier aan te passen. Ben je allergisch voor bepaalde ingrediënten, dan krijg je alternatieven om deze te vervangen. Eet smakelijk!

Dit boek is leuk om te gebruiken als je samen met kinderen wilt gaan koken. In het boek vind je allerlei algemene informatie over voedsel, zoals wat een snufje zout betekend en hoe je de oven startklaar maakt. Ook vind je per hoofdstuk meer informatie over het betreffende onderwerp als fruit, groenten, zuivel, eieren, pasta, aardappelen, vlees, vis, rijst, bonen, koekjes en cakes. En uiteraard staan er vervolgens allemaal leuke recepten bij die je kunt maken met tips om deze naar je eigen keuze aan te kunnen passen op je wensen met betrekking tot vegetarisch eten of allergieën.

Wat ik zelf erg belangrijk vind en prettig aan dit boek is dat er ook gezonde recepten instaan. Zo hebben wij de 'kindernasi' inmiddels uitgeprobeerd en aangezien dit een groot succes eten we het nu elke twee weken. Het is gemakkelijk te maken dus ook nog eens ideaal als de kinderen laat terug zijn uit zwemles. Om te voorkomen dat ze alleen de lekkere en ongezondere recepten uitkiezen als we samen gaan koken hebben we afgesproken om alle recepten een keertje te proberen. Dan kunnen we erna allemaal bepalen of we het lekker vonden en nog een keertje willen maken.

Het samen met kinderen bezig zijn met voedsel bereiden is niet alleen erg leerzaam, maar ook nuttig om gezond eten te bevorderen. Doordat mijn kinderen nu zelf hun eten klaarmaken en hierin steeds meer interesse krijgen, leren ze nieuwe smaken kennen en is het uitproberen van nieuwe recepten een stuk leuker en speelser dan voorheen. Als mama iets klaarmaakt en het ziet er in hun ogen 'niet zo lekker' uit dan is het al snel: nee dat lust ik niet. Terwijl het zelfgemaakte recept waarvan ze weten wat erin zit een stuk makkelijker en spannender is om te proberen.

Wil je meer weten over dit mooie en nuttige boek? Kijk dan hier: https://www.bol.com/nl/nl/p/het-grote-kookboek-voor-kinderen/9200000024819840/