Klaas Vaak is boos!

Klaas Vaak is boos is een mooi en leuk kinderboek over kinderen die het liefst lang wakker willen blijven en het zandmannetje Klaas Vaak. Hieronder een korte samenvatting van het verhaal en mijn review.

Titel: Klaas Vaak is boos!
Schrijver: Susan Wallenburg & Mayon Middeljans.
Uitgeverij: Clavis.
Prijs: 15,95 euro.
ISBN: 978 90 448 4222 7
Doelgroep: kinderen vanaf 5 jaar.

Lekker lang opblijven! De kinderen uit de stad willen allemaal niet slapen. En Klaas Vaak, het zandmannetje, vindt dat helemaal niet leuk. Wat als hij alle dromen eens lekker voor zichzelf houdt?

Een grappig boek over slapen en wakker blijven. Voor dagdromers vanaf 5 jaar.

Dit mooie sprookjesachtige boek is een aanrader om te lezen voor het slapengaan als ouders hun kinderen naar bed brengen, maar ook ontzettend leuk om tussendoor voor te lezen. Zonder dat het de opzet was van het boek (ik heb de schrijver gesproken ;) komt het thema ruzie hebben met elkaar aan bod waar je op in kan spelen als ouder of leerkracht en als een herkenbaar voorbeeld dient voor kinderen. Door het verhaal wordt duidelijk dat je anders tegen dingen aan kunt kijken en onbedoeld iemand anders kwetst en daardoor boos wordt. Ook geeft het een voorbeeld hoe je een ruzie weer goed kunt maken. Al met al een boek dat gewoon erg leuk is en stiekem ook goed is voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen.

De illutraties in het boek zijn prachtig en spreken tot de verbeelding. Het verhaal, je zou het een modern sprookje kunnen noemen, is leuk en erg herkenbaar voor kinderen. Alle kinderen fantaseren weleens hoe het zou zijn als niemand ze meer naar bed zou sturen 's avonds. Als ze de hele nacht zouden kunnen doorspelen. Dit boekje maakt duidelijk dat nooit meer hoeven te gaan slapen minder leuk is als het lijkt, wat natuurlijk voor een hoop ouders als steuntje in de rug kan dienen als de kinderen weer eens niet willen gaan slapen. ;) Het is een mooi en leuk kinderboek met een leuk herkenbaar verhaal en prachtige illustraties wat je eindeloos zou kunnen voorlezen, bijvoorbeeld voor het slapengaan of in de klas, aan kinderen.

Even terugkomend op het onderwerp ruzie hebben en boos zijn; je kan dit boek dus goed gebruiken om deze onderwerpen bespreekbaar te maken met kinderen. Vraag eens door of de kinderen kunnen navertellen wat er nu precies gebeurde in het verhaal. Wie was er boos en waarom? Hadden de kinderen dit meteen door? Wat deden ze toen ze erachter kwamen dat ze onbedoeld Klaas Vaak gekwestst hadden? Heb jij weleens iemand per ongeluk boos gemaakt? Het is erg interessant om te kijken of de kinderen zich in beide personen kunnen inleven. Empathie is iets dat naar mate kinderen ouder worden groeit, maar je kan het stimuleren door dit soort gesprekken aan te gaan en verschillende gevoelens duidelijk te maken. Soms doe je iets en heeft dat effect op iemand anders en in zo'n geval kan je altijd sorry zeggen. Hoe zou jij sorry kunnen zeggen?

Wil je meer weten over dit mooie en nuttige boek? Kijk dan hier: susanwallenburg.nl/klaas-vaak-is-boos/