Vandaag ben ik blij

Dit leuke kinderboek gaat over de vier basisemoties: bang, boos, blij en verdrietig. Kareltje legt uit waaraan je kunt zien hoe hij zich voelt en wanneer je deze emotie kunt hebben. Hieronder een korte samenvatting van het verhaal en mijn review.

Titel: Vandaag ben ik blij.
Schrijver: Liesbet Slegers.
Uitgeverij: Clavis.
Prijs: 17,95 euro.
ISBN: 978 90 448 1521 4
Doelgroep: Kinderen vanaf 2,5 jaar.

Emoties spelen in het dagelijks leventje van Karel een belangrijke rol. Als hij boos is, wil Kareltje natuurlijk getroost worden. Maar als hij blij is (zoals vandaag), wil hij dat aan iedereen laten zien. Al deze gevoelens komen aan bod in dit grote emotieboek. Met als extraatje versjes, spelletjes en vraagjes die het boek nog aantrekkelijker maken voor kleuters.

Bij jonge kinderen zijn gevoelens alom tegenwoordig. Ook bij Karel. Een boek vol emoties voor kleintjes vanaf 2,5 jaar.

Dit mooie boek dat zich richt op de vier basisemoties leent zich erg goed om voor te lezen thuis aan je eigen kinderen of op school in de kleuterklas of bij de peuteropvang. Per emotie is er een kort gedichtje met een bijpassende illustratie. Ook laat kareltje zien hoe hij eruitziet als hij boos, bang, blij of verdrietig is. Met de kinderen is het leuk om dit uit te beelden en na te doen. Dit zorgt voor meer herkenbaarheid van de verschillende emoties. Loop maar eens heel boos rond door de kamer, stampend en met gebalde vuistjes net als Kareltje. Misschien weet je een muziekje wat erbij past. Op de bladzijde ernaast staan verschillende plaatjes van situaties die deze emotie kunnen uitlokken. Ze zijn niet allemaal passend bij de emotie, dus je kan aan de kinderen vragen welke er niet klopt.

Naast de gedichtjes, Kareltje die laat zien hoe de emotie eruit ziet en wanneer je deze emotie zou kunnen ervaren, staan er ook een heleboel leuke stripverhaaltjes en spelletjes in het boek. Dit maakt dat je op een leuke, speelse manier met jonge kinderen al het kan hebben over de verschillende emoties. Ook zitten er flapjespagina's in het boek, wat kleine kinderen natuurlijk altijd erg aantrekkelijk vinden!

Al met al is dit een erg leuk en speels boek om met peuters en kleuters te praten over de verschillende basis emoties en de herkenbaarheid te stimuleren wat goed is voor de sociaal emotionele weerbaarheid van kinderen en het zelfbewustzijn!

Wil je meer weten over dit leerzame boek? Kijk dan hier: www.clavisbooks.com/book/vandaag-ben-ik-blij