Titel: Relax Kids.
Schrijver: Marneta Viegas.
Uitgeverij: Ankh-Hermes.
Prijs: 18,50 euro.
ISBN: 978 90 2021 646 2

Sprookjesmeditaties voor kinderen

Dit boek bestaat uit ruim 50 sprookjes meditaties gebaseerd op bekende sprookjes, zoals Doornroosje, tot minder bekende. Per bladzijde staat aan de ene kant een sprookjes meditatie en aan de andere kant een mooie, toepasselijke illustratie. De verhaaltjes zijn bedoelt om voor te lezen, terwijl een kind ernaar luistert (het liefst met de ogen dicht) en wordt uitgenodigd om tot rust te komen en zich te ontspannen. Elke meditatie bestaat uit een korte visualisatie (bv.: stel je voor dat je vliegt in de lucht net als Peter Pan) en sluit af met een bijpassende affirmatie (bv.: ik ben vrij).

Je kan dit boek gebruiken als leerkracht om even tussendoor een korte ontspanningsoefening te doen met een groep kinderen, maar ook als yogadocent om de les mee af te sluiten. Ouders kunnen voor het slapengaan hun eigen kind een sprookjesmeditatie voorlezen om op deze manier even rustig te worden en de dag af te sluiten. Je kan natuurlijk ook gewoon tussendoor een momentje pakken (bv. direct uit school) om even tot rust te komen. Ook als kindertherapeut of coach zou je dit boek goed kunnen inzetten om kinderen niet alleen tot rust te laten komen, maar ook te werken aan het gevoel van veiligheid en beter in je vel zitten. Na het voorlezen van het verhaal kun je doorpraten over de onderwerpen die aansluiten bij de affirmatie. Wat is veiligheid voor jou? Wanneer voel jij je vrij? Vind jij jezelf bijzonder? Allemaal vragen die het zelfbewustzijn en de sociaal emotionele weerbaarheid kunnen ondersteunen.

Met mijn drukke ADD-hoofd vind ik ontspannen soms behoorlijk lastig. Ook bij mijn zoontje merk ik dat hij soms vol zit met prikkels. Een boek als deze met meditaties die uitnodigen om tot rust te komen en te ontspannen, maar wel op een leuke speelse manier, ben ik nog niet eerder tegengekomen. Zeker in de huidige maatschappij, waarin we vaak veel vragen van onszelf of van ons verwacht wordt, is even tijd nemen om tot rust te komen en te ontprikkelen erg belangrijk. Niet alleen voor volwassenen, maar ook voor kinderen! Dit boek maakt dat heel toegankelijk voor iedereen om te kunnen doen met een groep kinderen of een individueel kind. Zelf ga ik er een paar inspreken zodat ik ze lekker samen met mijn kindjes kan doen. Ontspannen is ook belangrijk voor deze mama! Herkenbaar?

De combinatie met het sprookjesthema vind ik persoonlijk erg leuk en fantasierijk. Heerlijk toch om je te mogen voorstellen dat je Peter Pan bent, die in de lucht vliegt en vrij is als een vogel, of over het gele pad loopt naar de tovenaar van Oz? Het enige nadeel is dat het soms handig is om al wat van het sprookje af te weten om je het beter te kunnen voorstellen. Maar dan begin je gewoon bij de meest herkenbare sprookjes en lees je af en toe eerst voor uit een sprookjesboek voordat je de meditatie begint.

Wil je meer weten over dit boek?