Illustraties: Mies van Hout.
Uitgeverij: Lemniscaat.
Prijs: 14,99 euro.
ISBN: 978 90 5637 715 1
Verkrijgbaar bij de boekhandel en online.

Het verhaal van Bang Mannetje

Bang mannetje is bang voor alles: bang om iets te zeggen als er iemand voordringt bij de bakker, bang om de straat op te gaan in zijn lievelingsbloemenbroek, bang voor spoken onder zijn bed. Hopelijk kan de toverboom hem helpen om iets minder bang te worden...

Bang mannetje is een ontzettend leuk en mooi boek om voor te lezen (en na te spelen) met kleuters en wat oudere kinderen waarbij het thema bang zijn voor heksen en spoken nog volop aanwezig is. Het Bange Mannetje belt naar de toverboom om hem te helpen met zijn angsten. De toverboom zegt dat hij alleen een spreekuur heeft ter plaatse. Ofwel het Bange Mannetje moet eerst door het Wilde Woeste Woud om bij de toverboom te komen. Hij komt langs een oude toverknol, skeletten, een grote vuurspugende draak, een enge spin, etc. Het is een spookjesachtig verhaal met prachige tekeningen wat je erg goed kunt gebruiken om voor te lezen en door te praten over bang zijn met je eigen kinderen, maar ook goed te gebruiken is met een groep kinderen zoals op school in de kleuterklas.

EXTRA TIP: Speel het verhaal ook eens uit! Geef wat kinderen een rol zoals; jij bent de heks, jullie zijn de enge bomen van het Wilde Woeste Woud en kies een Bang Mannetje (of vrouwtje natuurlijk) uit die het verhaal naspeelt tijdens het voorlezen. Begin met de kinderen die het niet eng vinden om op de voorgrond te staan en probeer toe te werken naar dat ook de kindjes die het echt spannend vinden om door het Wilde Woeste Woud (ofwel de andere kinderen in de klas) te lopen het uiteindelijk durven. Uiteraard dwing je niemand als hij/zij niet wil meedoen. Lach met z'n allen om de enge bomen en het naspelen van de skeletten en maak op deze manier bang zijn bespreekbaar en leuk.

Zelf vind ik dit een ontzettend mooi boek door de illustraties en het sprookjesachtige verhaal. De tekst leent zich ontzettend goed om spannend voor te lezen en angsten bespreekbaar te maken. "Waaaaaarrrr ga jij naar toe? brulde de draak toen hij Bang mannetje aan zag komen lopen." Bij teksten als deze kun je door stiltes en je stem te gebruiken enorm veel spanning opbouwen en de concentratie van de kinderen behouden. In combinatie met het leuke en leerzame verhaal en de mooie illustraties is het gewoon een supermooi kinderboek!

Wat erg leuk is om te bespreken na het lezen van het boek met de kinderen is de vraag of Bang Mannetje eigenlijk wel geholpen is door de Toverboom. In het verhaal wordt het Bange Mannetje als hij bij de boom aankomt betovert in een Best Wel Dapper Mannetje, maar zou hij echt betoverd zijn of was hij stiekem toch dapperder dan hij dacht? De Toverboom zei tegen het Bange Mannetje dat hij niet bang hoefde te zijn, maar is toch echt zelf langs de enge heks, de spin, de draak en de skeletten gelopen...en ze deden niks! Zou hij echt betovert zijn, wat denken jullie?

De dubbele boodschap in dit verhaal is dat het Bange mannetje eigenlijk veel meer kan en durft dan hij zichzelf beseft. Dat maakt dit een uniek en erg leerzaam kinderboek, waarbij je nog lekker door kunt praten of het verhaal dus na kan spelen na het voorlezen.